Vi tilhengere av et sosialt Europa
I disse dager er det mye oppmerksomhet om skjebnen til EUs grunnlovstraktat - to uker før Tyskland må overlate roret til Portugal som formannskapsland. En detalj som ble glemt i oppstyret rundt at Frankrike og Nederland stemte nei til traktaten i folkeavstemninger, er skjebnen til det sosiale Charter. Dersom traktaten var blitt vedtatt ville nemlig denne blitt en del av EUs lovgrunnlag, og ikke bare et retningsgivende dokument på linje med andre tilsvarende chartre. Det ville gitt innbyggerne betydelig bedre rettigheter og sosiale muligheter enn hva som er lovfestet i EU i dag. Ett eksempel er antidiskrimineringsbestemmelsene som var foreslått i grunnlovstraktaten.
Men ideen om et sosialt Europa er ikke død. Det er en uformell gruppe av medlemsland som i dag arbeider for at det sosiale aspektet i EU - i betydningen en balanse mellom økonomisk frihet og sosiale rettigheter - som nylig ble utvidet til 11 land ved at Østerrike og Slovakia sluttet seg til gruppen. Denne ble etablert i Paris i februar i år der landene møttes og vedtok at EU skal være noe mer enn et felles marked. De møttes igjen i slutten av mai samtidig med ministerrådsmøtet for arbeidsministrene i EU og diskuterte hvilke sosiale prioriteter man vil arbeide for. Til høsten vil disse landene møtes for å debattere "flexicurity" - den kjente sosialpolitiske modellen som gjør det lettere å gi folk midlertidig ansettelse kombinert med høyere arbeidsløshetstrygder, som i dag brukes i Danmark, Finland og Nederland. Et annet tema, melder euobserver.com, blir hvordan man skal organisere sosialpolitiske tjenester i EU.
Sosialpolitikk er i seg selv intet nytt i EU, men det har tradisjonelt vært forstått som forholdet mellom arbeidslivets parter. Det er kun siden midten av 1990-tallet at EU har etablert seg som en sterkere sosialpolitisk aktør, og som sagt ville dette blitt enda mer tydelig dersom grunnlovstraktaten hadde blitt vedtatt. Dersom EU skal bringes næremere folk flest er det nødvendig at man forstår hvordan EU påvirker den enkeltes hverdag og at folk engasjerer seg i debatten om hvilket sosialt Europa man vil ha. I Norge er dette aspektet helt borte, til tross for at vår hverdag er, og vil bli, påvirket av utviklingen i EU. At EU kan skape sosial solidaritet mellom land som er så forskjellige mht. bakgrunn og levekår som dagens 27 medlemsland, er etter min mening et av de beste ja-argumenter. Kanskje derfor det forties av den norske nei-siden?
15 Comments:
Begynner det ikke å bli vel mange sosiale rettigheter innen EU, særlig for de som jobber i EU-systemet og de signifikante tilhørende systemet, slik som de so jobber med EU-relatert arbeid i sitt medlemssland.
Som for eksempel: Om en fra Danmark jobber for EU. men er "utplassert" i sitt hjemland Danmark og jobber der - så får vedkommende 8000,- kr pr måned (!) for hvert barn, inntil "barnet" er 26 år. Altså - seksogtyve år.
Ligner ikke dette noe sosialistisk gnienhet som er urettferdig?
Her snakker man jo om sosiale rettigheter som skal være felles for hele befolkningen, ikke bare de som jobber for EU som sådan. De tok ikke selve teksten til Charteret for sosiale rettigheter inn i "Reformtraktaten" men "kryssrefererer" til den. Det er ille nok for eurofobikerne f.eks. i Storbritannia men slik er det..
Når det gjelder de som jobber for EU har de ikke så verst rettigheter nei. De representerer ikke eget land men jobber for EU som sådan, så en danske som er i DK er ikke der som dansk men EU ansatt. De har ikke så verst pensjons- og andre rettigheter men om det er sosialistisk eller ikke vil jeg ikke uttale meg om.. det er iallefall ikke gnient!
Som når man snakker om direktører og belønningene deres i Norge: Det handler om ansvar tillagt jobben, gjøre harde jobber tiltrekkende i konkurranse med andre etc.
Hvordan kan du sammenligne 8000,- kr pr måned i subsidie til en forelder for en sønn eller datter på _25 år_ med lønnen til en direktør i et firma?
En EU-ansatt, selv om man jobber i sitt eget medlemsland for EU, og har barna på en offentlig skole, får likevel 8000 kr i mnd for hvert barn.
EU gir altså mer til sine egne byråkrater enn til andre mennesker i unionen, det er det jeg mener med "gnient" og sosialistisk, de grafser til seg, og det er ikke lite... Det skulle tatt seg ut at stortingsrepresentantene i Norge gav hverandre 8000 kr pr måned for hvert barn de har, inntil barna er 26 år gamle...
Hvis EU skulle begynt å legge seg i lønningene til alle borgere i EU ville de fått liberalistene i UK og Tsjekkia på nakken! Det har vært viktige runder om hvorvidt selskaper fra Baltikum kan gi sine ansatte i Sverige en lønn som underminerer tariffavtalene i Sverige og selv en så prinsipiell sak bringer frem sterke motsetninger..
Men som sagt, artikkelen her handler om sosiale rettigheter generelt, ikke lønnsforholdene til EU-ansatte. De er fremforhandlet mellom ansatte og EUs administrasjon. Direktører er vel ikke det beste å sammenligne - UD-folk i utlandet med sine utenlandstillegg, bostøtteordninger etc. er vel bedre. 26 år er vel drøyt, men tenk på hvor trist de har det der i utlandet..
...Du mener Danmark er et utland for en danske da...
Jeg skrev jo at man i en EU-stilling jobber som "europeer", og betaler skatt til EU og mottar EUs ytelser - selv om man tilfeldigvis opererer i eget hjemland. Ellers ville det kjapt bli beskyldninger om at man favoriserer folk av egen nasjonalitet.
Når det gjelder de goder, bl.a. stønader til egne barn, som EU ansatte får er disse visstnok tilsynelatende rundhåndete, men dette er naturlig nok også for å unngå korrupsjon etc. blant de som skal representere Fellesskapets beste. For det første er ikke "EU-byråkratiet" større enn f.eks. Amsterdam bykommunes administrasjon. For det andre ser jeg ikke noe sosialistisk i at en offentlig (her: europeisk) arbeidsgiver sørger for konkurransedyktige lønninger og andre goder for sine ansatte. Da rekrutterer man de beste.
Husk det er svært vanskelige opptaksprøver til disse jobbene - tøffere enn f.eks. til UD. Utdanningsnivået til de som blir ansatt er såvidt høyt at de ville få meget gode jobber også i egne land eller andre steder. I UK er dette f.eks. et problem fordi de som ville kvalifisere til EU, foretrekker Fast Rack for Westminster i stedet! Den kvoten man har for UK i EU er ofte underbemannet.
Ellers er det andre sider ved EU systemet som også er omdiskutert, som f.eks. at en parlamentariker får refundert pris for fullprisbillett selv om han har reist til Brussel på økonomibillett, eller alle kostnadene ved at Parlamentet hver måned flytter til Strasbourg. Det er dyrt men nasjonal prestisje hindrer endringer.
Folk må lære å bli europeere!
Skjønner. Men er ikke alle i et medlemsland EU-borgere da? Og bør ikke alle dansker være EU-borgere på linje med de "i en EU-stilling jobber som "europeer", og betaler skatt til EU og mottar EUs ytelser - selv om man tilfeldigvis opererer i eget hjemland" - og derfor ta del i samme ytelser, plikter, subsidier og alt annet?
Det du mener er at de samme rettigheter og fordeler burde gjelde for alminnelige danske (EU-)borgere som for danske EU-ansatte?
Vel,det blir jo alltid spesielt når man arbeider for noen andre i eget land, for eksempel i annet lands ambassade på egen jord, og så få spesielle frynsegoder som følge av dette som dine landsmenn ikke får.
Men det er en følge av systemet som altså skal sikre gode betingelser for EUs egne folk.
Derimot er den sosiale delen av EU altså stadig viktigere; det sosiale charteret blir rettslig bindende med den nye reformtraktaten, og senest i dag trådte direktivet mot diskriminering av flypassasjerer på grunnlag av alder eller funksjonshemning i kraft. Dette er historisk som den første antidiskrimineringslov for funksjonshemmede som gjelder hele Europa. Det viser EU på sitt beste og kan bli et vendepunkt for alle dem som stadig blir utsatt for ganske stygg diskriminering pga sin funksjonshemning.
Så får heller danskene stelle sine barn til de er 26 år..
Det blir feil å sammenligne det med ambassade. Når et medlemsland er med i EU, omfavner det alle borgerne i landet, ikke sant?
Og hva gjelder skole, helsevesen etc etc, så bør alle kunne omfattes av samme regler.
EUs hovedkvarter ser ut til å utvikle seg til en sosialistisk høyborg mener jeg.
Det skulle tatt seg ut at Stortingsrepresentantene i Norge bestemte at kun de skulle få 8000 kr i måneden pr barn inntil barna var 26 år... (i tillegg til alle andre støtteordninger og subsidier...) Det hadde i så fall kun vært en sosialistregjering som fant på noe slike...
Det er mye bra og positivt med EU, og det finnes flere argumenter for, enn i mot... (tror jeg)
Men EU begynner å gå litt for mye opp i seg selv... det er for mange sosialister der.
Hmmmm... det er vel bare Gordon Brown av de ledende folk i EU som kan kalles sosialist... Merkel, Barroso, Sarkozy er alle høyrefolk. Tsjekkia er styrt av liberalister.
Skal man følge din logikk må enhver nordmann som jobber i utlandet få de samme rettigheter og støtteordninger som ambassadepersonellet vårt.
Okey da... :o)
Nå er jo byråkratiet særdeles politisert også... av sosialister... men..
Husk: Høire består halvveis av representanter for embedsmandsstaten.. :-D
Halvveis? nei, den var drøy!
I såfall har de blitt spist opp av systemet...
Nei de er druknet i strømmen av næringslivsfolk og liberalister! Bare trist - vi ekte konservative embedsmenn er utdøende, kvelt i røyken fra grilldressparties og aksjespekulanters gaga. Snufs
Legg inn en kommentar
<< Home