Nytt formannskap - nye muligheter?
Vel, så stunder det mot jul og mot et nytt formannskap i EU. Tyskland tar over og har alt uttalt seg om at det nå skal settes fart på arbeid med grunnlovstraktaten og alle andre EU problemer! Samtidig gikk Merkel ut nylig og ba folk ikke tro de ville komme med mirakler..
Vel, en del utfordringer arver de fra finnene. Vi tenker på Tyrkia-utfordringen, som den finske regjeringen satte prestisjen inn på å løse, men som strandet på Kypros' strender. Ikke en gang tyrkiske innrømmelser i siste minutt kunne hindre enda en negativ spiral i forholdet EU-Tyrkia. Hvorfor? Vel, utfordringen er ikke minst størrelsen på landet -uten endringene gjennom den i Frankrike og Nederland nedstemte Grunnlovstraktaten vil Tyrkia få størst stemmevekt i Ministerrådet. En annen velkjent faktor er at landet er muslimsk, og det er spesielt i disse tider! Riktignok en "mild" form for islam, der frelsen og forholdet til Allah er opp til den enkelte, omtrent som den lutheranske varianten av Kristendommen. Men dog. Så har vi respekten for menneskerettighetene (når skal de innrømme massakrene på armenere i 1. verdenskrig?) Og endelig er det den økonomiske faktoren - Tyrkia er jo ikke rikt.
Men, kan man så si. Hva med å få en bro inn i den islamske verden? Alternativet er et Tyrkia som vender seg til adskillig mer militante islamistiske land som Iran. Og avstemningene i Rådet - vel, det er nødt til å bli en konstitusjonell endring i EU med 27 medlemsland. Ellers vil det meste av beslutninger bli blokkert hver uke pga. vetobruk fra et eller flere medlemmer. Og EU har slukt like store kameler før, som Polen for eksempel. EU har god tid på seg til institusjonelle endringer og dybdeintegrasjon før man tar inn Tyrkia, men dette bør være et strategisk mål som snarest bør meddeles tyrkerne for å hindre at de bryter medlemsforhandlingene. Fattigdom: Vel, er ikke de armeste deler av Øst-Europa i ferd med å bli medlem nr. 26 og 27 etter nyttår? EU er iferd med å bli et stort sosialt stønadsprosjekt med horder av utfordringer økonomisk - hvorfor er Tyrkia i seg selv en så stor belastning?
Romania huskes best for sine barnehjem - men man skal ikke innbille seg at dette problemet er historie. Jeg har i samtale med FNs tidligere spesialrapportør Bengt Lindqvist fått å vite at institusjonene for barn med funksjonsnedsettelser ikke er blitt oppløst - det er tvert imot flere av dem! Det betyr at fundamentale menneskerettigheter for funksjonshemmede blir brutt på det groveste i kommende EU medlemsland. EU har på plass en antidiskrimineringsartikkel i Amsterdamtraktaten og og denne må brukes flittig dersom det skal bli bedre forhold på sørøstkanten av Europa.
Jeg har også sett bilder fra institusjoner for psykisk utviklingshemmede i Bulgaria - jeg mener det var ca 40 kvinner på et av dem som bodde i en falleferdig brakke og delte en, like falleferdig utedo....
Hvis dette er en styrking av EU - hvorfor ikke Tyrkia, for ikke å snakke om Ukraina og Belarus (sistnevnte når de kvitter seg med sitt stalinistregime)?
Jeg har jo ikke glemt vårt eget fedreland - men det blir en annen kopp te...
Vel, en del utfordringer arver de fra finnene. Vi tenker på Tyrkia-utfordringen, som den finske regjeringen satte prestisjen inn på å løse, men som strandet på Kypros' strender. Ikke en gang tyrkiske innrømmelser i siste minutt kunne hindre enda en negativ spiral i forholdet EU-Tyrkia. Hvorfor? Vel, utfordringen er ikke minst størrelsen på landet -uten endringene gjennom den i Frankrike og Nederland nedstemte Grunnlovstraktaten vil Tyrkia få størst stemmevekt i Ministerrådet. En annen velkjent faktor er at landet er muslimsk, og det er spesielt i disse tider! Riktignok en "mild" form for islam, der frelsen og forholdet til Allah er opp til den enkelte, omtrent som den lutheranske varianten av Kristendommen. Men dog. Så har vi respekten for menneskerettighetene (når skal de innrømme massakrene på armenere i 1. verdenskrig?) Og endelig er det den økonomiske faktoren - Tyrkia er jo ikke rikt.
Men, kan man så si. Hva med å få en bro inn i den islamske verden? Alternativet er et Tyrkia som vender seg til adskillig mer militante islamistiske land som Iran. Og avstemningene i Rådet - vel, det er nødt til å bli en konstitusjonell endring i EU med 27 medlemsland. Ellers vil det meste av beslutninger bli blokkert hver uke pga. vetobruk fra et eller flere medlemmer. Og EU har slukt like store kameler før, som Polen for eksempel. EU har god tid på seg til institusjonelle endringer og dybdeintegrasjon før man tar inn Tyrkia, men dette bør være et strategisk mål som snarest bør meddeles tyrkerne for å hindre at de bryter medlemsforhandlingene. Fattigdom: Vel, er ikke de armeste deler av Øst-Europa i ferd med å bli medlem nr. 26 og 27 etter nyttår? EU er iferd med å bli et stort sosialt stønadsprosjekt med horder av utfordringer økonomisk - hvorfor er Tyrkia i seg selv en så stor belastning?
Romania huskes best for sine barnehjem - men man skal ikke innbille seg at dette problemet er historie. Jeg har i samtale med FNs tidligere spesialrapportør Bengt Lindqvist fått å vite at institusjonene for barn med funksjonsnedsettelser ikke er blitt oppløst - det er tvert imot flere av dem! Det betyr at fundamentale menneskerettigheter for funksjonshemmede blir brutt på det groveste i kommende EU medlemsland. EU har på plass en antidiskrimineringsartikkel i Amsterdamtraktaten og og denne må brukes flittig dersom det skal bli bedre forhold på sørøstkanten av Europa.
Jeg har også sett bilder fra institusjoner for psykisk utviklingshemmede i Bulgaria - jeg mener det var ca 40 kvinner på et av dem som bodde i en falleferdig brakke og delte en, like falleferdig utedo....
Hvis dette er en styrking av EU - hvorfor ikke Tyrkia, for ikke å snakke om Ukraina og Belarus (sistnevnte når de kvitter seg med sitt stalinistregime)?
Jeg har jo ikke glemt vårt eget fedreland - men det blir en annen kopp te...
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home