onsdag, februar 22, 2006

Telefonregninger og mere sådant

Herodotus skulle en morgen ringe sin kontofon for å se om det var kommet noen venner til den tikronen han hadde på konto. Men telefonen var sperret. (!) tenkte jeg og ringte Telenor(med mobilen), det gode og trygge selskap . En vennlig robot med damestemme fortalte at telefonen ville bli åpnet når regningen var betalt. "vil-du-at-telefon-skal-åpnes-midlertidig?" "Ja" ropte jeg. Etter to timers venting var klokken blitt 0800 og jeg fikk en fysisk person å skjelle ut. Jeg var nysgjerrig på a) hvorfor jeg ikke hadde fått noen regning; b) hvorfor jeg ikke hadde fått noen purring, og c) hvordan de kunne stenge uten å varsle siden elementene a) og b) ikke var til stede. Skal ikke gjenta den opplivede debatten som fulgte uten at de skulle sende regning.

Dette ville vært en uinteressant historie å sette på trykk dersom Herodotus ikke senere samme dag fant en debattspalte på en nettavis der flere av innleggene handlet om den samme historie. Det later til at telefonselskapene har som sport å stenge folks telefon og sende inkassovarsel før de sender regningen! Eneste tegn til forsvar var at "normalt stoler man på at postverket sender brevene til adressatene i tide". Hmm... er det postverket som tuller eller selskapene?

Undertegnede har bodd i mange år på denne adressen så det er neppe posten. Men hva skjer når du sender en purring og truer med stenging og det som verre er? Jo, du kan legge på et purregebyr og tjene noen hundringser ekstra i firmaets kasse. Hvis man multipliserer dette med mange kunder får man et pent overskudd! At det er en påkjenning for oss kunder skiter næringslivet i. Ha!! Heureka!! Jeg fant en konspirasjonsteori! Dagen er reddet...

2 Comments:

Blogger Painting waves in clouds said...

Både dette og de lange KID-nummerene er laget til nettopp for å få deg til å gå med på avtalegiro, sånn at de får snabel rett inn i kontoen din.

22 februar, 2006 10:43  
Blogger Herodotus said...

Er klar over det - derfor har jeg nesten ingen avtalegiroer, for å kunne ha kontrollen selv. Men faktisk kan den banken du selv er kunde hos, ordne seg en avtalegiro fra kontoen din, har jeg funnet ut.
Det kommer snart ikke en regning uten tilbud om avtalegiro, "så slipper du å taste inn de lange og vanskelige KID-nummerne". Itte denne karen.

22 februar, 2006 20:20  

Legg inn en kommentar

<< Home

Who links to me?
Who Links Here