tirsdag, mai 02, 2006

Hvor ble det av dannelsen?

Det er bare å innrømme det: Herodotus begynner å trekke på årene. Fredag var jeg på fest på Grünerløkken (sjelden mann å se der men dog..) og det var veldig hyggelig ikke minst for vertinnen som hadde housewarming og bursdag samtidig. Vel, man drakk og danset og klokken ble over midnatt. En gammel rev som Herodotus holder seg imidlertid på bena og gikk ut for å nytte frisk luft (=ta en sigarett) i godt selskap, heriblant en meget smukk dame. Det regnet, var kaldt og jeg tok følgelig på kappe. Damen derimot sto i tynn bluse, i regnet. Hva er det naturlig og korrekt å gjøre? Du byr frem kappen for at hun skal vernes mot elementene. Men fikk man takk?

"NEI!" sa hun. "Jeg har hørt om sånne som trekker deg inn i mørket og overfaller deg!" Hmmm - "men det regner og er kaldt" sa jeg oppklarende og pekte på himmelen. En annen herre som var til stede forklarte at på hans (Herodotus') kant av byen er det høflig å by frem kappen sin. "NEI! Dette tør jeg ikke" sa hun oppskremt og forsvant inn i huset.
Vel Herodotus iførte seg sin (nå kalde) kappe og lurte på hvor manerer og dannelse har tatt veien når kvinner oppfatter høflighetsgester som opptakt til voldtekt og konversasjon utover "harr'u fyr?" er griseprat. Det er to løsninger: Det er de andre mennenes skyld som ikke oppfører seg som herrer lenger, eller, kvinner er blitt skjøre i nøtten av alle bladene de leser. Trist er det iallefall. Skål!
Who links to me?
Who Links Here