fredag, desember 02, 2005

Gå ut og spis - hvis du tør!

Hva er det med norsk restaurantbransje? Magen min vrenger seg bare jeg skrur på nyhetene og ser det ene "gourmetstedet" etter det andre bli avslørt som rottelortsamlende svindelforetagender. Le Canard, restauranten med så høye priser at Herodotus fikk kramper i både lattermusklene og lommeboken da han en gang bestilte menyen med henblikk på en julemiddag. Men hvorfor kommer disse avsløringene på rekke og rad? Det er jo harde tider for næringslivet, lite penger i omløp, harde husleiekontrakter og risikoen for konkurs hengende som damoklessverd over hver liten restauranteier. Et sted må man spare inn: det får bli på renholdet. Kundene går likevel ikke på kjøkkenet eller på lageret!

Da Herodotus var ung student i Belgia, fikk alle etterhvert magesyke av maten. Også her måtte det lokale mattilsynet gripe inn til slutt, og det viste seg at grønnsakene var lagret ute i sol og regn og ble skyllet fra takrennen i bakgården, mens maten var av ringeste kvalitet. Det var rart syntes rektor, for de hadde jo stort matbudsjett? Enkelt regnestykke: Godt budsjett minus dårlig mat = overskudd som går i lommen på kjøkkensjefen. Det viste seg at det samme hadde skjedd 10 år før og resultatet ble en sparket kjøkkensjef i begge tilfelle.

Men nå kan jo ikke retauranteierne sparkes fordi de eier restaurantene. De kan bare legge seg flate (i rottelorten?) 0g erklære at dette er katastrofalt. Forbrukerne kan heller ikke gjøre mye; man kan gå et annet sted og ta sjansen der til dyr betaling. Prisene på norske utesteder er så høye i forhold til andre land at man bare må undre seg! Eller du kan lage mat selv og gå ut og ta en øl etterpå. Men vær for all del forsiktig med matinnkjøpene slik at du ikke får noe som alt er frosset og tint og frosset igjen, eller lagret dårlig eller at rottene alt har prøvesmakt...

Forbrukere forén dere!
Bon apetit!

2 Comments:

Blogger Mathias said...

Godt poeng angående restaurantbransjen. Da skal jeg fortelle om min siste opplevelse med kinesisk mat. For ca. 3 år siden, om en gammel venn av meg på besøk fra Tromsø, og vi skulle gå ut å spise, og vi valgte en kinesisk restaurant. Vi bestilte to forskjellige retter, og vi spise og drakk. Men da vi skulle gå, følte jeg meg plutselig dårlig, og jeg gikk hjem. Da jeg gikk av bussen, måtte jeg bare spy, og dette forsatte jeg med resten av kvelden, så sa min kone at jeg måtte ta taxi til legevakten, og legevakten sendte meg i ambulanse med fulle sirener til Haukeland Sykehus, og jeg var så kvalm, det kan ikke beskrives, hele natten. På sykehuset fikke jeg nål og slange i armen osv., men heldigvis neste dag ble jeg bedre. Men etter dette, har jeg aldri spist kinesisk mat. Jeg har hørt i ettertid at på den restauranten ble to stykker syk på samme dag. En forklarte at grunnen var at de holde maten varm i store panner hele dagen, og da blomstrer selvfølgelig baketeriefloraen. Så mitt råd er, ikke gå på kinesisk restaurant, selv om de er de billigste, da foretrekker jeg heller indisk mat.

05 desember, 2005 23:42  
Blogger Mathias said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

05 desember, 2005 23:43  

Legg inn en kommentar

<< Home

Who links to me?
Who Links Here